Foto 1 Foto 3 Foto 2 Foto 4 Foto 5 Foto 6 Foto 7 Foto 8 Foto 9
 

Proč je chůze s holemi prospěšná našemu srdci?

Chůze je přirozený pohyb specifický pro každého člověka. Není náhodou, že naši předci netrpěli bolestmi kloubů, obezitou ani kardiovaskulárními poruchami. Neznali automobily, letadla a většinu svých přesunů uskutečňovali pěšky. Právě na tuto problematiku bych se chtěla v tomto krátkém sdělení zaměřit.

Ke každému pohybu, který chceme vykonat, potřebujeme dostatečné množství kyslíku a energie. Obě tyto důležité veličiny nám do svalů přivádí krev. Kyslík vázaný na červené krvinky a energie v podobě glukózy, která též proudí krví je jediným využitelným zdrojem energie pro svalové buňky, ale i pro srdeční sval a mozek. Pokud nebudeme mít dostatečný krevní oběh daný správnou funkcí cévního systému a adekvátní „pumpu“ - naše srdce, které nám „žene krev do žil“, přicházejí mnohé komplikace nejen na svalovém aparátu (křeče svalů, únava a bolest svalů), ale i další označované jako kardiovaskulární poruchy. Například jsou to křečové žíly (varixy), otoky dolních končetin, dušnost, bolest na hrudi, ale i angina pectoris či infarkt myokardu.

Pohybovou aktivitou trénujeme výkonnost samotného srdce, ale i kvalitu cévního systému, kterým je krev transportována do svalů, ale i našich orgánů. Pro optimální trénink našeho srdce je nejvhodnější cyklická aerobní aktivita, což v podstatě znamená pohyb vytrvalostní. S každým vykročením stáhnete lýtkový sval. Tím stlačíte i žíly, které jím procházejí, a tak pumpujete krev z nohou zpátky k srdci. Tento druh pohybové aktivity ale také podporuje tvorbu „dobrého“ cholesterolu HDL, čímž brání kornatění tepen a tedy eliminuje významný rizikový faktor vzniku kardiovaskulárních poruch.

Proč je z nepřeberného množství nejrůznějších pohybových aktivit právě chůze a chůze s holemi nejlepší?

Chůze je nejpřirozenější lidský pohyb. Je tedy vlastní každému z nás ve své individualitě!

  • Cyklická aerobní aktivita - neboli vytrvalostní trénink, který je podmínkou zdravého tréninku (nejen) srdečního svalu
  • Bezpečná - minimální riziko úrazu (vs.kontaktní sporty, jízda na kole), pádu, šetrná ke kloubům, zádům
  • Venku na čerstvém vzduchu – v prostředí, které máte rádi, kde vám je dobře (bez umělého osvětlení, klimatizace tělocvičen, ..)
  • Finančně nenáročná - nepotřebujete žádné drahé vybavení
Chůze s holemi

Navíc

  • Efektivnější - o 40% než prostá chůze, zapojí do akce horní končetiny, tedy více trénujeme naše srdce i svaly
  • Bezpečnější - odlehčí klouby oproti běžné chůzi při které již můžete mít bolest, snižuje riziko uklouznutí, pádu
  • Optimalizuje držení těla - umožňuje vzpřímení těla, které je předpokladem zdravé chůze
  • Zábavnější a víceúčelová - s holemi můžeme posilovat a protahovat svaly, ale i zařadit nejrůznější hry s holemi

Další informace a zkušenosti odborníků s nordic walking a jeho vlivu na srdce se můžete dozvědět na následujících odkazech.


Mgr. Pavla Šulcová
Aktualizováno 30.11.2013

Kardiochirurgie online, odkaz

MUDr. Martin Rydlo, Ph.D., Nordic walking (severská chůze), Fakultní nemocnice Ostrava

Sovová E, Zapletalová B, Cipryanová H. 100+1 otázek a odpovědí o chůzi nejen nordické, Fakultní nemocnice Olomouc